Remeňový prevod bicykla

Ukážka rôznych druhov prevodov bicyklov.

Variátor na plynulé zvýšenie a zníženie otáčok.

Zlepšovací návrh plynulej prevodovky pre niekoľkonásobné zníženie alebo zvýšenie otáčok hnaného kolesa.
Charakteristika:
Jedná sa o prevodovku zostrojenú na princípe variátora. Výsledkom riešenia bude plynulý prechod točivého pohybu v súkolí do vyšších, alebo nižších otáčok pomocou špeciálne navrhnutých posuvných úchytiek remeňa.
Podmienky použitia:
Všade, kde dochádza k potrebe plynulého zvyšovania, alebo znižovania otáčok pri rôznych druhoch pohonu.



Jednoduchým prepojením viacerých variátorov tohto typu môžeme dosiahnuť požadovanú mnohonásobnú zmenu rýchlosti otáčok u iných zariadení.
V prípade úspešnosti riešenia sa použitie tohto plynulého znižovania alebo zvyšovania otáčok pomocou remeňového prevodu javí ako optimálne uplatnenie napr. pri regulácii pohonu najpoužívanejšieho prepravného prostriedku - bicykla.
Originalita riešenia:

Originalita riešenie je najmä v zostrojení atypických úchytiek neozubeného prevodového remeňa posuvne zavesených na prevodových kolesách tak, aby posunom zhora nadol (k stredovej osy) a opačne zmenšovali alebo zväčšovali kruhovitý obvod prevodového kolesa.
Samotné úchytky remeňa sú riešené tak, že aj pri nízkom tlaku pevne obopnú prevodový remeň na 5/6 povrchu. Teda prierez remeňa o rozmeroch 1 x 2cm s obvodom 6cm zovrú svorky úchytiek na 1cm zospodu a 2x 2cm zo strán, čím ho pri otáčaní budú ťahať a nie posúvať zaužívaným spôsobom - prítlakom na spodnú časť.
Tým sa odstránia nevýhody charakteristické pre bežné remeňové prevody, ako je potrebné vysoké predpätie remeňa zabraňujúce preklzom, nadmerné trenie a tým spôsobené straty energie z vyvíjaného tlaku na steny variátora a na ložiská.
Uvedené novátorské riešenie teda pôsobí iba ako ťažné zariadenie remeňa s minimálnymi stratami energie.
Výhody:
Hlavnou výhodou pri montáži na bicykel bude odstránenie rôznych druhov a počtov ťažkých ozubených prevodov a reťaze, ktorá okrem zasekávania sa, trhania, vypadávania z ozubenia, nežiaduceho preskakovania medzi prevodmi, často zachytáva, trhá, ničí a špiní od oleja oblečenie a je najčastejším dôvodom závad bicykla a spôsobených úrazov.
Odstránením vysokej váhy železných prevodov a ich doplnkov, nežiaduceho trenia medzi reťazou a ozubenými kolesami sa odbúrajú aj zbytočné straty energie, teda dosiahneme vyšší výkon.
Precíznym spracovaním prevodového systému sa odstráni vydávajúci zvuk, či pískanie reťaze.
Plynulým nastavovaním (stlačenie gombíka) zvyšovania a znižovania prevodu pomocou remeňa za chodu prostredníctvom novo navrhnutého prevodového zariadenia dôjde k plynulej zmene otáčok na presne požadovanú úroveň, namiesto obávaného skokového presúvania reťaze na ozubených kolesách.

Existujúci stav techniky:
Nenašli sme iný plynulý remeňový prevod zostorojený na tomto princípe.
Existuje riešenie na princípe klasickej reťaze, avšak bez požadovaného efektu.
Stále populárnejší remeňový prevod bicyklov.